DAG 2 VAN DE CHALLENGE // dinsdag 30 augustus

Laatste reactie 03/09/2016 19:56 door Caro
· Markeren als ongelezen
MODERATOR ZITDAZO - 9 maanden geleden geplaatst
Weg met dat saaie ‘Hoe was het vandaag op school’? Tijd om écht te weten te komen wat je kind bezig houdt op de schoolbanken!

Challenge 2: beantwoord volgende vragen in dit topic…

Heb je jezelf wel eens betrapt op de vraag: ‘Hoe was het?’ om maar weinig inhoud te krijgen van je zoon of dochter?

Hoe pak jij dat aan, praten over school? Heb jij tips & tricks?

Is er nog iets anders dat je kwijt wil aan de mede-challengers?
Oum Nisrine 9 maanden geleden geplaatst
Dat probleem heb ik dus inderdaad ook ervaren!


Meer dan een "goed" kwam er niet uit :-D het helpt wel om wat specifiekere vragen te stellen, bijvoorbeeld "Met wie heb je gespeeld tijdens de speeltijd" of "wat heb je gedaan tijdens de les rekenen"...


Maar op een zeker moment kwam ik een hele leuke vragenlijst tegen. Ik weet alleen niet meer op welke website... Ik denk dat je ze wel op meerdere websites kan terugvinden, maar het was een compleet andere invalshoek en er zaten echt wel grappige vragen tussen...


Zo kwam ik ineens heel wat meer te weten over de schooldag, en ook wel wat minder leuke dingen, maar bon :-) het was zeker de moeite!
reactie op @oumnisrine:
Mocht je zulke website nog vinden ... ik heb interesse - @annleffelaer 9 maanden geleden

reageer

Ils Claes 9 maanden geleden geplaatst
Ik vraag het bijna elke dag omdat ik gewoon benieuwd ben wat Fien zal antwoorden op zo'n algemene vraag :) Ze kan dat nog invullen zoals ze wil natuurlijk... maar sowieso is zo'n algemene, gesloten vraag voor jonge kinderen moeilijk, net zoals andere mensen kunnen vragen 'Alles goed?' En iedereen daar sociaal wenselijk gewoon 'ja' op antwoord. Onderweg naar huis vraag ik Fien wel een beetje uit, als ze hierin meegaat en niet te moe is tenminste: met wie heb je gespeeld, wat heeft de juf vandaag verteld, zijn jullie buiten de school geweest, wat heb je gedaan tijdens de speeltijd... Zo krijg ik een beetje zicht op de dag en dankzij het online klasdagboek kan ik 's avonds specifieker de dag overlopen, dan zie ik net wat ze gedaan hebben. Als Fien niet over school wil vertellen laat ik het ook gewoon zo, een tip die ik misschien wel wil meegeven. Soms is het voor kinderen zo dat eenmaal ze de poort uit zijn ze de schoolcontext achter zich (willen) laten en er niet meer over praten, enkel denken aan wat ze thuis gaan doen. Forceer je kindje dan ook niet.


De omgeving vraagt wel áltijd aan Fien 'hoe is't op school?' en sinds kort antwoordt ze dan gewoon 'goed'. Voordien wist ze niet wat ze hierop moest zeggen..
MODERATOR Nessie De Zitter 9 maanden geleden geplaatst
Bij onze spruitjes komt er op de klassieke vraag nooit meer uit dan : leuk/stom.

Dus wij hebben een aantal vraagjes waaruit we putten:


1) wanneer heb je het hardst gelachen vandaag?


2) naast wie zat je in de eetzaal ?


3) wat vond je niet zo fijn?


4) wat zou jij anders aangepakt hebben vandaag, mocht jij de juf zijn (dit levert gegarandeerd verrassende en interessante replieken op)


5) welke spelletjes vond je leuk..


6) wat wil je zeker vertellen dat mama en papa nog niet weten over school?

De jongste van net 3, antwoordt nog steeds weinig uitgebreid..

Ik probeer wel altijd eerst om wat sfeer te brengen. Bv heel hard liedjes zingen in de auto, al afspreken wat we gaan eten en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we nog lekker wat speeltijd over hebben die avond... Dikwijls is het pas aan tafel dat ze echt ontspannen genoeg zijn om wat te babbelen...Ik heb gemerkt dat als er iets moeilijks is en we dat aansnijden in de auto, dit vrij frustrerend is. Op dat moment kan ik ze immers niet knuffelen en troosten, en echt actief luisteren, dus ik probeer het liefst luchtig te houden op de terugweg naar huis.
Dominique Verschueren 9 maanden geleden geplaatst
Ik krijg meestal het standaard antwoord "goed" op de vraag "hoe was het?" en "ik weet het niet meer" op de vraag "wat heb je vandaag gedaan?". Ik neem me dus voor om niet meer zo een open ruime vraag te stellen, maar meer in de trend van "naast wie zat je voor te eten?" of "heb je vandaag met je contractwerk gewerkt?", dan zal ik hopelijk wat meer te weten komen. En hoe ouder ze worden hoe makkelijker het wordt (op dat gebied dan toch)!
reactie op @dominiqueverschueren:
Heel concrete tip Dominique! - @zitdazo 9 maanden geleden

reageer

Ann Leffelaer 9 maanden geleden geplaatst
Ik loop meestal ook vast in dit verhaal. Inderdaad kom je vooral met kids die niets durven te zeggen ... enkel tot antwoord 'goed'.


Ik heb de ervaring dat kinderen die goed in hun vel zitten uren spontaan verhalen kunnen vertellen.


Mijn dochter van 16 voelt zich vanaf het middelbaar erg goed en kan de hele avond vertellen.


En natuurlijk wil je ook de verhalen van de net niet spraakzame ...


Dus ik maak opnieuw gebruik van de antwoorden die hier passeren.


Wat een leerrijk forum!!!


We probeerden al met een vertrouwenspersoon nl. De grote zus ... maar ook dat bleef beperkt in resultaat.


De vraag van de Eliens is ook de revue gepasseerd maar je wil als ouders veel meer te weten komen.


We probeerden ook een dagboek en ook dat werkte niet ... bleef al snel leeg en was een hele opgave.
Hannelore Voorspoels 9 maanden geleden geplaatst
"Wat het je allemaal NIET gedaan vandaag", "wie heb je NIET gezien vandaag", "wat heb je NIET gegeten vandaag" of "wat ga je zeker NIET doen morgen" levert ook heerlijke antwoorden op. Ze kunnen total-loss gaan met hun fantasie óf er komen ook zaken uit die ze gemist hebben die dag. In de fantasie-grappen hoor je tussendoor wel waar ze mee bezig zijn geweest. Door zelf (grappige) voorbeelden te geven uit je eigen werkdag kan je wat de sfeer bepalen en de topics. Zelf ben ik leerkracht. 'Ik heb geen twee staartjes gemaakt bij de directrice', 'ik heb geen boer gelaten in de klas' (ikke wél roept de 3 jarige dan), ... maar ook 'Ik ga morgen NIET zo snel boos proberen te zijn'.
reactie op @hannelorevoorspoels:
Leuk Hannelore, die ga ik zeker ook uitproberen. Ga je hier meteen aan de slag met jou grappige voorbeeldjes of laat je het eerst van hen komen? - @annleffelaer 9 maanden geleden

reageer

MODERATOR Nessie De Zitter 9 maanden geleden geplaatst
Deze is superleuk voor de ouders die inspiratie zoeken..

https://www.klasse.be/37231/hoe-was-t-op-school-vandaag/#Test-Menu-Hoewast
Annick Gunst 9 maanden geleden geplaatst
Bij ons doen de WWWWHH-vraagjes (wat, wanneer, welk, wie, waar, hoeveel, ...) het altijd beter dan de algemene "Hoe was het" vraag, dat is een feit. Ook goed kijken naar de non-verbale communicatie en daarop een vraag stellen "je ziet er moe uit, ben je dat ook?"... kan opening geven tot een gans verhaal.

In de auto onderweg naar huis kom ik zo wel een en ander te weten. Ook als het beter is om te stoppen met vragen en het te behouden voor ons bedtijd-ritueel. Daar vraag ik regelmatig eens naar "wat was het fijnste vandaag op school" en uiteraard ook naar "was er iets wat je vandaag niet leuk vond op school, vertel eens". Zo is er ruimte voor beide en in de rust en de bed-knuffelsfeer is er duidelijk meer veiligheid voor mijn kinderen om hun zorgen en angsten te delen naast hun fijne herinneringen.
MODERATOR ZITDAZO - 9 maanden geleden geplaatst
Verrast door de top-reacties, daarom nog eentje van het huis!
Petra Peeters 9 maanden geleden geplaatst
Met Arno (bijna 10) heb ik na school steeds een praatmomentjes. Er moeten wel gerichte vragen gesteld worden om geen open antwoorden te krijgen. Arno is een echte spraakwaterval. Dit zou erfelijk kunnen zijn! Echter over gevoelens praten is moeilijk voor hem. De praatmomentjes gebeuren best op een rustige plaats zonder veel afleiding en is best een 1-1 gesprek. Ooit vertelde hij me dat ik niet op school mag vragen hoe zijn dag was. Hij kan of wil soms niet eerlijk antwoorden met anderen in de buurt. Logisch eigenlijk als ik er nadien bij stil stond... Op drukkere momenten waarbij minder tijd is om dieper in te gaan op bepaalde zaken moeten we goed bewaken dat Arno voldoende verteld. Hij kan donkere momenten hebben. Momenten waarbij hij zich niet goed voelt en niet kan zeggen hoe hij zich voelt en hoe het komt dat hij somber is. Zo een momenten vragen een snelle aanpak, anders blijft hij hier langer in hangen. Op zijn whiteboard tekenen we ook soms een gezichtje dat hij zelf moet afwerken met hoe hij zich op dat moment voelt. De gevoelsthermometer (zie foto) die hij zelf knutselde wordt hiervoor ook gebruikt. Arno heeft ook een dagboek waarin hij elke avond schrijft over de voorbije dag. Omdat hij niet graag schrijft vat hij alles samen in 1 zin. Meestal kan je hieruit afleiden met welk gevoel hij ging slapen. Zo kan een mindere dag toch omschreven worden als een topdag door iets dat gebeurde vlak voor het slapen gaan. Spijtig genoeg kan dit ook in de andere richting voorvallen. Soms kan een kleine gebeurtenis zijn hele dag bepalen...


Bij Ferre (4 jaar) gebeurt dit veeleer spelend. Als hij in zijn badje zit, inpikkend op een spelsituatie, als we een klasgenootje tegenkomen, ... We merken ook dat Ferre er minder problemen mee heeft om aan te geven welke behoeften hij heeft. Hij weet ook beter uit te drukken hoe hij zich in bepaalde situaties voelt en wat hij wil.
reactie op @petrapeeters:
Zelfkennis is... - @zitdazo 9 maanden geleden

reageer

Elena Kevelaers-van Wagensveld 9 maanden geleden geplaatst
Hoe was het vandaag op school, gevolgd door: wat heb je vandaag op school gedaan? Is hier min of meer de standaard vraag. Maarrrrrr daarna ga ik wel verder in op hun antwoorden. Wanneer ik als antwoord op de vraag wat ze gedaan hebben te horen krijg: niks! Ga ik daar op in door te zeggen: goh, dat is wel saai, hebben jullie dan de hele dag op een stoel zitten niksen? Waarna mijn zoontje dan vaak heel overtuigend roept: Neeeeeeeeee tuurlijk niet! En dan gewoon doorvragen o hij werkjes gemaakt heeft en wat hij in de pauze deed enz. Dan komt het gesprek vanzelf op gang. Mijn dochter is een babbel dus die verteld uit zichzelf wel wat ze meegemaakt heeft :-)
Bianca Hannes 9 maanden geleden geplaatst
Bij Maura heb je tijd om vragen te stellen over school tot een deur open gaat ... Dit wil zeggen dat als ik haar met de auto ga halen dat eens de deur van de auto open gegaan is, als ik haar met de fiets ga halen dan heb ik tijd tot de keukendeur open is ... Eens een deur open gegaan is, is voor haar het hoofdstuk school afgesloten. Enkel huiswerk kan dan nog.


Ik heb dus geleerd van heel gerichte vragen te stellen want op een korte tijd heb je niet veel aan: Hoe was het vandaag?
Helga Sluyts 9 maanden geleden geplaatst
Mijn dochter gaf de eerste schooldag aan niet bij te zijn met haar plaats in de klas. Toen ik vroeg waarom, trapte ik in de valkuil dat dit te bedreigend was. Daarna vroeg ik naast wie ze zat en wat haar stoorde. Toen kwam er een heel verhaal uit dat de jongen op de elastiek van de kaft knabbelde. Dit vond ze niet leuk. Na vragende gesprekken hoe ze ermee kon omgaan, kwam ze zelf met een aantal voorstellen. Ik hoop dat ze zo'n dingen blijft vertellen. Het is een hele uitdaging om niet veroordelend en jezelf open en vragend op te stellen, maar dit werkt wel het best.
Caro Haelt 9 maanden geleden geplaatst
Het vorige jaar deed ik dit met een lijstje:


http://www.hln.be/hln/nl/38/Familie/article/detail/2449114/2015/09/08/20-vragen-na-een-schooldag-die-zinvoller-zijn-dan-Hoe-was-het-op-school.dhtml


Onze zoon mocht dan met dobbelstenen gooien en het getal dat hij gooide verwees naar de vraag die ik mocht stellen.


Interessante antwoorden toch!

Voor kleinere kinderen is er https://www.klasse.be/3463/gespreksstarter-hoe-was-t-op-school/

Leuk die sitetip hier van beloningskaarten! Kga daar ook mijn licht eens opsteken.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Inloggen   Nu aanmelden
Topic gestart 30 August 2016 om 08:09
Aantal lezers 65
Aantal reacties 18